رفتن به بالا
  • شنبه - ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
  • کد خبر : ۷۵۵۷
  • چاپ خبر : معرفي  برخي از روستاهاي هدف گردشگري شهرستان بافق

معرفي برخي از روستاهاي هدف گردشگري شهرستان بافق

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق؛ از جمله روستاهاي كه در شهرستان بافق به عنوان روستاهاي هدف گردشگري مطرح شده است مي توان از روستاهاي شادكام، قطرم و باجگان نام برد.   روستاي باجگان بافق روستاي باجگان با کوچه های باريك و پوشیده از الوار یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بافق است که در […]

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق؛ از جمله روستاهاي كه در شهرستان بافق به عنوان روستاهاي هدف گردشگري مطرح شده است مي توان از روستاهاي شادكام، قطرم و باجگان نام برد.

 

روستاي باجگان بافق

روستاي باجگان با کوچه های باريك و پوشیده از الوار یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بافق است که در فاصله 100 کیلو متری جنوب شرقی بافق بر روی دامنه کوهی به همین نام قرار دارد.

مردمان سختکوش این روستا با همان سبک سنتی و پوشش محلی عمدتا به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

سبک معماری این روستا سنگی است که این مصالح خدادادی به صورت لایه لایه درکوه باجگان نزدیک روستا وجود دارد.

این سنگ به راحتی در ابعاد مختلف از کوه جدا می شود و برای ساختمان سازی این روستا و دیوار چینی ساختمان و باغات روستاهای همجوار مورد استفاده قرار می گیرد.

این روستا مشرف به ده‌ها روستای دهستان سبزدشت بافق است که می توان از آنجا مناظر زیبای مزارع و باغات پسته مجموعه روستاهای این دهستان را به نظاره نشست.

 

bajegan (2)

 

روستاي قطرم بافق (ماسوله استان يزد)

روستای قطرم به گفته بسیاری ماسوله استان یزد است و از نظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی‌های خاص و منحصربه فردی برخوردار است.

این روستا متناسب با شکل دره کوهستانی دارای شکل طولی با بافت پلکانی و مزارع و باغات و منازل مسکونی بر دامنه آفتابگیر کوهستان قرار گرفته است.

قطرم را می‌توان کلکسیونی از جاذبه‌های متنوع طبیعی انسانی دانست. در طول مسیر کوتاه بافق تا قطرم، اشکال متنوع طبیعی از اشکال ماسه‌های بادی، گونه‌های متنوع گیاهی و مرتعی و سه سد پی در پی که در واقع پس از بارندگی و آبگیری بر زیبایی و جاذب دشت قطرم می‌افزایید، چشم نوازی می‌کند.

بقعه متبرکه پیر قطرم که از مهمترین بناهای مذهبی مورد توجه اهالی است، موقعیت زیارتی خاصی به روستای قطرم داده است.

خصوصیت اقلیمی منحصر به فرد روستا که سبب تنوع محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری از مرکبات و خرما تا بادام و گردو در کنار هم شده، این روستا را منحصر به فرد کرده است.

وجود کوه‌های مرتفع با دیوارهای کوهستانی، حصار طبیعی اطراف روستاست که در گذشته تامین کننده امنیت برای روستا بوده و امروز مستعد و مساعد کوهنوردی و سنگنوردی است و می‌توان آن را محیطی مساعد و مناسب برای ساخت تله کابین دانست.

دسته هاون (جوغن) بخشی از کوهستان است که بر اثر عوامل تخریب فیزیکی از کوهستان جدا شده و دارای شکلی استوانه‌ای و منظم به عنوان یک نماد طبیعی جالب و دیدنی است.

دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات، کوچه‌های مسقف غیر همسطح و پلکانی، پر پیچ و خم و باریک معروف به کوچه‌های آشتی کنان، زیبایی چشم انداز این روستا را دو چندان کرده است.

چشمه‌های آبی متعدد در دره‌های اطراف قطرم از دیگر جاذبه‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و رسیدن به یک آرامش روحی و روانی است.

از همه جذاب‌تر و مهم تر بافت تاریخی بکر و دست نخورده روستا با دیوارهای سنگی، کوچه مسقف و حاکمیت عوامل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در کنار عوامل طبیعی، در شکل و نماد خانه‌ها موثر افتاده است.

 

ghotrom

 

روستاي شادكام بافق

این روستای خوش آب و هوا در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان بافق در دل کوههای شرقی بافق واقع شده است ، این روستا میان دره ای تنگ واقع و چشمه زیبای آن از دل همین کوهها سرچشمه گرفته و تا روستا جاری است .

این روستا در ایام نوروز بویژه در فصل تابستان پذیرای میهمانان زیادی از داخل و خارج استان یزد است

 

shadkam

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده