رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
  • کد خبر : ۱۳۲۳۹۶
  • چاپ خبر : روز جهانی پرندگان مهاجر و تأکید بر اهمیت حشرات

روز جهانی پرندگان مهاجر و تأکید بر اهمیت حشرات

در سال2024، روز جهانی پرندگان مهاجر در دو روز  11می و 12 اکتبر نامگذاری شده است که با ماهیت چرخه ای مهاجرت پرندگان در نیمکره های مختلف هماهنگ است. به گزارش آفتاب بافق، در بیانیه ای که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر منتشر شده است، بر اهمیت و […]

در سال2024، روز جهانی پرندگان مهاجر در دو روز  11می و 12 اکتبر نامگذاری شده است که با ماهیت چرخه ای مهاجرت پرندگان در نیمکره های مختلف هماهنگ است.


به گزارش آفتاب بافق، در بیانیه ای که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر منتشر شده است، بر اهمیت و نقش پرندگان وحشی اشاره و چنین آمده است:

   ” از سال 2006 میلادی روزی به نام روز جهانی پرندگان مهاجر در میان پرنده شناسان، پرنده نگران، فعالان حوزه حیات وحش و دوستداران طبیعت به فعالیت ها و برگزاری برنامه هایی اختصاص می یابد که هدفشان جلب توجه همگان برای آشنایی با اهمیت و نقش پرندگان وحشی، لزوم حفظ زیستگاه های پرندگان مهاجر و معرفی راهکارهایی برای حفظ این عناصر حیات است.
 
امسال، برای اولین بار، روز جهانی پرندگان مهاجر بر اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر متمرکز خواهد بود و نگرانی های مربوط به کاهش جمعیت حشرات رامنعکس می کند.

   حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر، نه تنها در طول فصول تولیدمثل بلکه در طول سفرهای طولانی شان هستند و تأثیر زیادی بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان می گذارند.

   در طول مسیرهای مهاجرت، پرندگان به طور فعال در هنگام توقف در مزارع، جنگل ها، تالاب ها و زیستگاه های مختلف به دنبال حشرات هستند. زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی حشرات در مکان های توقف است؛ این همزمانی امکان تغذیه پرندگان را فراهم می کند تا ذخایر انرژی خود را قبل از ادامه سفر دوباره تأمین کنند.

   از بین رفتن و کاستی در جمعیت حشرات در مکان های تولید مثل پرندگان و در امتداد مسیرهای مهاجرتشان، بقا و رفاه پرندگان را تهدید می کند.تغییر یافتن یا در معرض خطر قرارگرفتن فضاهای طبیعی مانند جنگل ها و مراتع که به دلیل ابعاد گسترده کشاورزی،توسعه شهری و اثرات ناشی از آن، می تواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود. آفتکش ها و علفکش هایی که برای محافظت از محصولات طراحی شده اند به حشراتی که پرندگان برای غذا به آنها تکیه می کنند،آسیب می رسانند. کمبود حشرات غنی از انرژی و پروتئین می تواند مهاجرت و رشد پرندگان را مختل کند و منجر به ضعف سیستم ایمنی، کاهش موفقیت باروری و افزایش نرخ مرگ و میر برای پرندگان بالغ و فرزندان آن ها شود.

   پرندگان نقش مهمی در گرده افشانی و کنترل آفات دارند و کمبود حشرات باعث اختلال در عملکرد این اکوسیستم می شود. جمعیت بیش از حد برخی حشرات، در نبود شکارچیان طبیعی پرنده شان، همچنین می تواند باعث شیوع بیماری شود که به سلامت گیاهان و کشاورزی آسیب می رساند.

   روز جهانی پرندگان مهاجر در سال2024 برضرورت اقدامات پیشگیرانه حفاظتی تأکید خواهدکرد. این اقدامات شامل کاهش استفاده از آفتکش ها و کودها و در صورت امکان، روی آوردن به کشاورزی ارگانیک است. اقدامات دیگر شامل حفظ و پیوستگی مناطق پوشش گیاهی طبیعی است که غذا و سرپناهی برای پرندگان و سایر گونه ها در مناطق کشاورزی فراهم می کند.

در سال2024، روز جهانی پرندگان مهاجر در دو روز،11می و12 اکتبر نامگذاری شده است که با ماهیت چرخه ای مهاجرت پرندگان در نیمکره های مختلف هماهنگ است.

   روز جهانی پرندگان مهاجر، فرصتی است برای ما دست اندرکاران و دغدغه مندان در بخش های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست تا در کنار سایر فعالان حوزه محیط زیست و علاقمندان و پرنده نگران، با بهرهگیری از ظرفیت های موجود در جامعه از جمله امکانات رسانه های اجتماعی، حضور در مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه های پرنده نگری یک روزه، طراحی و چاپ و توزیع بروشور و پوستر در مکان های عمومی، برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با سوژه های مرتبط با پرندگان و فعالیت ها و برنامه هایی را برای آشنایی گروه های مختلف جامعه ترتیب داده، افراد بیشتری را با اهداف سازمان متبوع خود همسو نموده و از جاذبه های پرندگان برای هم افزایی و جذب منابع و امکانات موجود به نفع این مخلوقات زیبای پروردگار بهره گیریم.”

منبع: روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده