رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
  • کد خبر : ۳۳۸۸۷
  • چاپ خبر : حال و هوای بافقی ها در سرزمین وحی
خبرنگار اعزامی؛

حال و هوای بافقی ها در سرزمین وحی

حجاج بافقی در سومین روز” تشریق” از منا به مکه بازگشتند   به گزارش آفتاب بافق؛ به نقل از غلامعلی حبیبیان بافقی ؛حج پنجمین رکن اساسی اسلام است که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شد. آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تاکید رفتن به حج وارد شده است. خداوند عزوجل می فرماید: […]

حجاج بافقی در سومین روز” تشریق” از منا به مکه بازگشتند

 

به گزارش آفتاب بافق؛ به نقل از غلامعلی حبیبیان بافقی ؛حج پنجمین رکن اساسی اسلام است که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شد. آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تاکید رفتن به حج وارد شده است. خداوند عزوجل می فرماید: «و أتموا الحج و العمرة لله» [سوره بقره: 196] (حج و عمره را برای خدا بجا آورید.)

دیروز یکشنبه در ادامه اعمال حج  تمتع که مصادف با سومین روز”تشریق” بود حجاج بافقی با رمی جمرات (سه گانه) پس از اذان ظهرواقامه نماز ظهر وعصر به امامت حجت الاسلام شریعتی از سرزمین منا عازم مکه شدند  .

زائران بافقی پس از عزیمت به عرفات درروزچهارشنبه هفته گذشته وانجام وقوف وسپس عزیمت به مشعرالحرام (مزدلفه )روز جمعه وارد منا شدند وسه روز ودو شب درانجا بسر بردند که روز جمعه  پس از رمی جمره و قربانی وحلق یا تقصیر از احرام خارج شدند و روز دوم پس از رمي جمرات سه گانه (صغرى ، وسطى، كبرى) که شب دوم  را در چادر های منا بیتوته کردند و این خود یکی دیگر از ارکان حج است (که از اذان مغرب تا طلوع آفتاب در انجا (منا)بایستی بسربرند).

حجاج بافقی پس از ورود به مکه اعمال طواف حج، نماز طواف، سعى بين صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء را انجام خواهند داد.

سپس جهت زیارت دوره ودیگر اعمال مستحبی در مکه بسر می برند تا طبق برنامه ریزی سازمان حج وزیارت به وطن باز گردند.

ایام تشریق 

تَشْریقْ، عنوانی برای روزهای ۱۱ تا ۱۳ ذیحجه. حج‌گزاران بخش مهمی از مناسک حج مثل قربانی و رمی جمرات را در همین ایام انجام می دهند. به همین دلیل این ایام در فرهنگ اسلامی، آداب و جایگاهی ویژه دارند. در برخی از منابع، از ایام تشریق به عنوان یکی از عیدهای اسلامی یاد شده است.

 

درباره دلیل نام‌گذاری ایام تشریق، در منابع لغوی و دینی آمده است که گوشت قربانی را برای استفاده نیازمندان و مستمدان، زیر آفتاب خشک می‌کرده‌اند تا از بین نرود و این کار، نیاز به حرارت و نور کافی خورشید داشته است.

از امام صادق (ع) نقل شده است که مشرکان در روزهای تشریق پس از پایان مناسک حج در منا گرد می‌آمدند و از پدران خویش یاد و بدان‌ها فخرفروشی می‌کردند. به همین سبب، مسلمانان مأمور شدند که در آن هنگام ذکر خدا کنند.

 

منا (منی)

 

مِنا (مِنیٰ) محلی در پنج کیلومتریِ شرق شهر مکه در عربستان سعودی است که بیشترین اعمال حج در آن‌جا انجام می‌شود.

در وجه نامگذاری آن اختلاف است. برخی می‌گویند: هنگامی‌که جبرئیل خواست از آدم جدا شود به وی گفت «تمَن» از خدای خود چیزی بخواه؛ آدم گفت: «اتمنی الجنه» (بهشت را آرزو دارم)؛ و به نقلی جبرئیل به حضرت ابراهیم چنین پیشنهادی کرد، او آرزو کرد ای کاش به‌جای اسماعیل، خداوند قربانی‌شدن گوسفندی را بپذیرد. بنابراین، چون این دو ماجرا هر دو در همین سرزمین اتفاق افتاد، به آن «مِنی» گفته‌اند، یعنی سرزمین تمنا و آرزوی آدم و ابراهیم.

 

رمی جمرات در مِنا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است، و در روایات آمده‌است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم نمایاند و آن حضرت با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت، و ابلیس دیگربار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد. و ابلیس به‌هنگام فرار به‌سرعت گریخت. و جمره و اِجمار به‌معنای شتاب‌کردن و گریختن است؛ زیرا شیطان در این مکان از برابر ابراهیم گریخت، و لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطانِ ظاهر، شیطانِ درون را نیز سرکوب کنند تا نفسِ آنان از شیطان پیروی نکند. از دیگر وظایف حاجی در مِنا ذبح قربانی است، در همان مکانی که ابراهیم، اسماعیل خویش را به قربان‌گاه برد.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده