رفتن به بالا
  • شنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
  • کد خبر : ۳۴۲۲۸
  • چاپ خبر : حجاج بافقی در مکه مکرمه به سفر دوره  رفتند

حجاج بافقی در مکه مکرمه به سفر دوره رفتند

به گزارش آفتاب بافق ؛ غلامعلی حبیبیان ازمکه مکرمه جبل النور؛جبل الثور؛قبرستان ابوطالب وپل حجون محل شهادت حجاج ایرانی در سال۶۶ که دوتن از حجاج بافقی درآن سال بنام بتول شیخ العارفین وسکینه عسکری به  دست  آل سعود به شهادت رسیدنداز جمله اماکنی بود که در سفر دوره مکه موردبازدید حجاج بافقی قرار گرفت. جبل […]

به گزارش آفتاب بافق ؛ غلامعلی حبیبیان ازمکه مکرمه جبل النور؛جبل الثور؛قبرستان ابوطالب وپل حجون محل شهادت حجاج ایرانی در سال۶۶ که دوتن از حجاج بافقی درآن سال بنام بتول شیخ العارفین وسکینه عسکری به  دست  آل سعود به شهادت رسیدنداز جمله اماکنی بود که در سفر دوره مکه موردبازدید حجاج بافقی قرار گرفت.

جبل النور (کوه نور) کوهی است در اطراف مکه که غار حرا در آن واقع شده‌است و رسالت پیامبر اسلام از آنجا آغاز گردید. این کوه یکی از مهمترین نقاط زیارتی در مکه است.

 درب غار به سمت شمال است و فضای آن گنجایش تقریبی پنج نفر نشسته را دارد. ارتفاع غار نیز به اندازه قامت یک  انسان است. غار حرا محل عبادت پیامبر  اسلام بوده و روزهایی از ایام سال، به ویژه در ماه رمضان را در آنجا به‌سر می‌برده‌است. به اعتقاد مسلمانان در همین غار بود که نخستین بار بر حضرت محمدوحی نازل گردید و آیات آغازین سوره علق برای وی خوانده شد.

جبل الثور

 کوهی است در شهر مکه. شهرت این کوه به سبب وجود غاری است که پیامبر(ص) در آغاز هجرت ازمکه به مدینه برای رهایی از دست مشرکان سه روز   به آنجا پناه بردند.

پس از آنکه خداوند پیامبر(ص) را از توطئه مشرکان برای قتل او آگاه کرد، قرار شد علی(ع) در بستر پیامبر(ص) بخوابد و پیامبر(ص) شبانه مکه را به سمت یثرب ترک کند. ( لیلة المبیت) پیامبر(ص) برای فرار از دست مشرکان قریش که در جست وجوی او بودند به همراه ابوبکر در غار ثور پنهان شد و سه شبانه روز در آنجا بود. قرآن نیز به داستان توطئه مشرکان و خروج پیامبر اکرم(ص) از منزل خویش در مکه و پناه بردن به این غار در جبل ثور اشاره کرده است.

در این غار، به برکت اقامت پیامبر اکرم(ص) در آن، معجزات متعددی روی داد، همچون تنیده شدن تار عنکبوت جلو ورودی آن و لانه کردن دو کبوتر وحشی و به روایتی روییدن درختی فرا روی پیامبر(ص).

مشرکان در جستجوی پیامبر(ص) تا در غار ثور هم آمدند اما خداوند آنان را از ورود به غار بازداشت. بدین ترتیب که قریش با دیدن تار عنکبوت و تخم کبوتر، به این نتیجه رسیدند که غار متروک است و کسی وارد آن نشده است و گرنه تار عنکبوت پاره می‌شد و تخم کبوتر می‌شکست و کبوتر نمی‌نشست.

قبرستان معلاة(قبرستان ابوطالب)

قبرستان مَعلاة قدیمی‌ترین قبرستان شهر مکه است که به قبرستان حَجون (حُجون) و نزد ایرانیان به قبرستان  ابوطالب نیز مشهور است. در قرون اخیر به  مقبره بنی‌ هاشم نیز آن را می‌‏شناسند.  عبدالمطلب، ابوطالب،حضرت خدیجه (س)،  یاسر  و  سمیه (اولین شهدای اسلام) در این قبرستان دفن شده ‌اند و بدین رو، پس از قبرستان بقیع در مدینه، همواره در کانون توجه مسلمانان وحج‌گزاران و زائران به ویژه  شیعیان قرار داشته و از زیارتگاه‌های شیعه به شمار می‌رود.

پل حجون ومحل کشتار حجاج ایرانی درسال۶۶

در روز جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۶ پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این واقعه ۴۰۲ نفر به تیر مستقیم یا در اثر ازدحام جمعیت کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ نیروی پلیس عربستانی و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملیت ها) شدند.پس از این واقعه، حکومت عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

این کشتار در زمان حکومت ملک فهد اتفاق افتاد.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده