رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
  • کد خبر : ۵۰۱۸۳
  • چاپ خبر : حمام تاریخی کاکامیر بافق برای زنده ماندن توجه و اهتمام همه را میطلبد
تصویری؛

حمام تاریخی کاکامیر بافق برای زنده ماندن توجه و اهتمام همه را میطلبد

حمام باستانی کاکامیر در خیابان شیخ محمدتقی بافقی  در انتهای کوچه ای قرار دارد که به همین  نام کاکامیر خوانده می شود و از جمله ی  آثار قدیمی و تاریخی  شهرستان بافق است. به گزارش آفتاب بافق؛ حمام کاکامیر دارای چهار هشتی با معماری خاص خود و نمادی از سبک معماری گذشته می باشد که […]

حمام باستانی کاکامیر در خیابان شیخ محمدتقی بافقی  در انتهای کوچه ای قرار دارد که به همین  نام کاکامیر خوانده می شود و از جمله ی  آثار قدیمی و تاریخی  شهرستان بافق است.

به گزارش آفتاب بافق؛ حمام کاکامیر دارای چهار هشتی با معماری خاص خود و نمادی از سبک معماری گذشته می باشد که با مصالح آجر و ساروج ساخته شده است.

ورودی این حمام با 13 پله به صورت مدور به شطی وارد می شود که دارای جوی آبی می باشد که در زمان های گذشته به عنوان خنک جا مورد استفاده قرار می گرفته است.

از داخل هشتی راهروهای باریکی وجود دارد که یکی از این راهروها به رختکن وواز آنجا به داخل حمام می رود.

نور روشنائی حمام از « جام خانه » که در سقف حمام تعبیه شده تامین می شده  و در قسمت انتهایی حمام یک هشتی بسیار زیبا بنا شده که به حمام کوچک معروف است.

از خصوصیات دیگر این حمام میتوان  به گاورو ، تون ، خزینه و قسمت شاه نشین و غیره اشاره کرد.

آب مورد نیاز حمام کاکامیر در گذشته از آب انباری که در پشت حمام قرار داشته و به همین نام مشهور است تامین می شده است.

قدمت این حمام مربوط به دوره زندیه می باشد وبه شماره 14593 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

به تازگی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان جهت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی شهرستان بافق اختصاص یافته است.

فرماندار بافق با اعلام این خبر گفت: از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ۶۰۰ میلیون تومان از اعتبارات باقیمانده سال ٩٦ به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی شهرستان اختصاص یافت.

محمد زاده رحمانی در حاشیه بازدید از مجموعه کاکامیر با اشاره به اینکه تا چند سال پیش روند حفاظت از ابنیه و بافت تاریخی بافق منفی بوده است اظهار داشت: تعدادی از گذرهای تاریخی و تک بناها که بصورت جزیره ای در بافت تاریخی شهر قرار داشته در سال های گذشته تخریب شده ولی در حال حاضر این روند متوقف شده و با حساسیت به دنبال استحکام بخشی، مرمت و تعریف کاربری روز برای بناهای تاریخی هستیم.

وی اشاره ای به جهش اعتبارات در سال ۹۵ از سوی اداره کل میراث فرهنگی داشت و عنوان کرد: استحکام بخشی بسیاری از خانه ها، تملک ابنیه تاریخی، مرمت و بازسازی، افزایش بناهای ثبتی، رونق کسب و کار صنایع دستی از جمله رئوس عملکرد این حوزه بوده است.

فرماندار بافق با بیان اینکه بودجه شهرستان در سال ۹۷ از محل اعتبارات تملک دارایی ها و ملی و استانی افزایش می یابد خاطر نشان کرد: افزایش بناهای ثبتی از یک اثر به بیش از ۱۰۰ اثر ثبت شده ملی از دیگر اقدامات ارزنده شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.

زاده رحمانی همچنین اشاره ای به مرمت مجموعه گردشگری کاکامیر داشت و گفت: بنای مخروبه زیبنده بافت تاریخی بافق نبوده که با همت مالکین بهسازی آن در حال انجام است.

فرماندار بافق در پایان در رابطه با مرمت و بازسازی  مجموعه تاریخی کاکامیر قول مساعد و همکاری داد.

عکس: محمدرضا پورفتاحی

ارسال دیدگاه


یک دیدگاه برای “حمام تاریخی کاکامیر بافق برای زنده ماندن توجه و اهتمام همه را میطلبد”

  • اگه به سقف ورودی اب انبار کاکامیرعکس ۱۵فوق با دقت نگاه کنید خواهید دید با این شکاف ایجاد شده تا چتدوقت دیگه شاهد فروریختنش خواهیم بود.ایکاش دوربینی نصب بشه تا این لحظه ناب و فراموش نشدنی ثبت بشه !!!؟؟؟؟

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده