رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
  • کد خبر : ۷۸۵۳۵
  • چاپ خبر : برای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان خود چه کنیم؟

برای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان خود چه کنیم؟

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناسی رشته روانشناسی آفتاب بافق؛ در انجام هر کاری به طور مطلوب, اضطراب تا اندازه ای طبیعی و ضروری است به عنوان نمونه غیر ممکن است ه بخواهیم از عرض خیابان به سلامت عبور کنیم و کمی مضطرب نشویم با این وجود اضطراب بسیار شدید یا خیلی کم روی هر کاری زیان […]

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناسی رشته روانشناسی

آفتاب بافق؛ در انجام هر کاری به طور مطلوب, اضطراب تا اندازه ای طبیعی و ضروری است به عنوان نمونه غیر ممکن است ه بخواهیم از عرض خیابان به سلامت عبور کنیم و کمی مضطرب نشویم با این وجود اضطراب بسیار شدید یا خیلی کم روی هر کاری زیان آور است .اضطراب امتحان یکی از اضطراب های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون ها دانش آموز در مراکز آموزشی رابطه ای تنگا تنگ دارد هنگامی که فرد نسبت به کارآمدی , توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان یا در موقعیت هایی که در آن ها مورد ارزشیابی قرار می گیرد دچار نگرانی , تشویش و تردید می شود می توان از اضطراب امتحان سخن گفت برخی از دانش آموزان در هنگام امتحان به ویژه امتحانات سرنوشت ساز برای نمونه(امتحان نهایی, نوبت دوم یا کنکور) دچار تشویش شدید می شوند و ضربان قلبشان تند تند می زند , دستهایشان می لرزد و عرق می کند و احساس می کنند که ذهنشان خالی شده است . حال برای کاهش این اضطراب چه باید کرد؟

– مطالعه زیاد درباره موضوعات درسی , موجب اعتماد به نفس آنان می شود همچنین اگر مطالب بیشتری درباره مفاهیم و محورهای اصلی درسشان یاد بگیرند , به سوالات امتحانات با اطمینان بیشتری پاسخ خواهند داد . اعتماد به نفس خودشان را از طریق مطالعه مستقیم در طول سال تحصیلی و نه زیاد خوانی های شب امتحان تقویت کند.

– واقع بینی نسبت به توانایی های فرزندتان داشته باشید . سعی کنید واقع بین باشید و انتظارات غیر منطقی از توانایی های فرزندتان نداشته باشید چون باعث تشدید اضطراب و تشویش در او می گردد.

– از مقایسه فرزندانتان با یکدیگر و با دیگران جدأ خودداری کنید.

– داشتن خواب کافی شب قبل از امتحان بسیار مؤثر است. بد خوابی باعث تضعیف توان جسمی و ذهنی دانش آموز می شود.

– تغذیه مناسب تأثیری مستقیم بر عملکرد تحصیل دانش آموزان می گذارد .رژیم غذایی نامناسب تأثیرات منفی بر تمرکز حواس و هوشیاری آن ها می گذارد.

شیر گرم , موز و حبوبات پخته, نان , کاهو, سبزیجات و ویتامین ها بالا می رود و نیاز بدن به آن ها بیشتر می شود .دانه های مغز دار(بادام, گردو) و کشمش و نخودچی سرشار از منیزیم هستند و بسیار مفید می باشند.

موادی که از مصرف افراطی آن ها در روزهای امتحان باید پرهیز کرد عبارتند از: قهوه, شکر, شیرینی, گوشت های پرچرب(سوسیس,کالباس) و نوشابه های کافئین دار

– ایجاد محیطی آرام و بدون تشنج در محیط خانه

– هنگام امتحانات دانش آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخش بیشتری دارند در این زمینه فعال باشید.

– روز امتحان دانش آموز خود را دقایقی زودتر از ساعت تعیین شده به محل امتحان روانه کنید تا اضطراب دیر رسیدن به جلسه امتحان در او ایجاد نکردد.

به امید موفقیت و سربلندی فرزندان دلبندتان

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده