رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
  • کد خبر : ۸۲۱۰۰
  • چاپ خبر : چگونه میتوان به کودک کمک کرد تا عادت ناخن جویدنش را ترک کند؟

چگونه میتوان به کودک کمک کرد تا عادت ناخن جویدنش را ترک کند؟

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناسی ارشد رشته روانشناسی آفتاب بافق؛ جویدن ناخن یکی از عادات کودکان است که والدین را بسیار ناراحت و کلافه می کند .جویدن ناخن معمولا به دنبال وقایعی که می توانند منشأ اضطراب کودک باشد بروز می کندو تنها از این طریق سعی می کنند کاه با هیجانات و بحران های عاطفی […]

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

آفتاب بافق؛ جویدن ناخن یکی از عادات کودکان است که والدین را بسیار ناراحت و کلافه می کند .جویدن ناخن معمولا به دنبال وقایعی که می توانند منشأ اضطراب کودک باشد بروز می کندو تنها از این طریق سعی می کنند کاه با هیجانات و بحران های عاطفی درونشان به مقابله برخیزند.گاهی نیز ترس باعث به وجود آمدن این عادت در کودکی می گردد.کودکی که شاهد جروبحث و دعوا های پدر و مادر می باشد یا در موقع حساس امتحان دادن یا دیدن فیلم های مهیج دچار دلهره می شود برای تسکین خود شروع به جویدن ناخن می کند.جالب است بدانید سوتغذیه  نیز گاهی در به وجود آمدن این عادت در بعضی از کودکان دخیل می باشد. کمبود ویتامینAدر بعضی از کودکان ،آنها را عصبی می کند و در مواردی کوک عصبی شروع به جویدن ناخن می کند و گاهی نیز هنگام درآوردن دندان و التهاب لثه ،این عادت در کودک شکل می گیرد.

بعضی از پدر و مادرها گاهی برای درمان این عادت، کودک خود را تهدید ، تنبیه یا حتی از پاشیدن فلفل و داروهای تلخ استفاده می نمایند که این روش ها مؤثر نبوده و حتی ممکن است ناخن جویدن کودک را تشدید کند.

والدین گرامی می توانند برای کاهش یا رفع اختلال ناخن جویدن در فرزندشان از روشهای زیر استفاده نمایند:

-عواملی که باعث ایجاد استرس در کودک می گردد را شناسایی کنید و در سدد رفع آن برایید و کودک را از موقعیت تنش زا دور کنید یا حواسش را پرت نمایید .

– هرگز کودک را به دلیل ناخن جویدن به خصوص در جمع مسخره یا سرزنش نکنید.

– سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن به موضوعی دیگر معطوف کنید بدون اینکه اشاره مستقیمی به موضوع جویدن ناخن داشته باشید. از او کاری را بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده نماید .مانند درست کردن کاردستی،کشیدن نقاشی و بازی با خمیر.

– اگر ناخن کودکتان به اندازه ای باشد که می توانید آن را کوتاه کنید حتما این کار را انجام دهید و اورا تشویق کنید .حتی اگر فقط یکی از انگشتان او دارای ناخن بلندتری بود.

– گاهی دیده می شود که کودک هنگام تماشای فیلم یا کارتون این کار را انجام می دهد هرگز با صدای بلند به او تذکر ندهید بلکه آرام در کنار او بنشینید ،او را در آغوش بگیرید و دستش را از دهانش خارج کنید و با مهربانی دستش را نوازش کنید.

و در پایان به یاد داشته باشید که جویدن ناخن به تدریج در کودک شکل گرفته است و شما نمی توانید به یکباره باعث ترک آن شوید ،هر تغییر کوچکی را بزرگ به حساب آورید و کودکتان را تشویق کنید تا با موفقیت عادت خود را ترک کند.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده