رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
  • کد خبر : ۶۷۲۹۶
  • چاپ خبر : حوزه برنامه ریزی به معنای واقعی کلمه،مغز متفکر شرکت سنگ آهن است
مدیرعامل شرکت سنگ آهن:

حوزه برنامه ریزی به معنای واقعی کلمه،مغز متفکر شرکت سنگ آهن است

مدیر عامل شرکت سنگ آهن بافق حوزه برنامه ریزی را به معنای واقعی کلمه به عنوان مغز متفکر مجموعه در سازمان ها،بنگاه ها و دولت دانست و گفت: این حوزه باید سیاست ها را تعیین، اهداف را مشخص و مسیر را جهت تحقق و رسیدن به آن در دراز مدت و کوتاه مدت مشخص کند. […]

مدیر عامل شرکت سنگ آهن بافق حوزه برنامه ریزی را به معنای واقعی کلمه به عنوان مغز متفکر مجموعه در سازمان ها،بنگاه ها و دولت دانست و گفت: این حوزه باید سیاست ها را تعیین، اهداف را مشخص و مسیر را جهت تحقق و رسیدن به آن در دراز مدت و کوتاه مدت مشخص کند.

به گزارش آفتاب بافق؛ علی اکبر رحیمی بافقی مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی صبح امروز با حضور در دفتر برنامه ریزی شرکت با محمد جواد رنجبر معاون برنامه‌ریزی، نظری مدیر برنامه ریزی راهبردی، بادسار مسئول کنترل پروژه،زینلی مدیر برنامه ریزی و اقتصادی و بودجه،پورشمسی مدیر فناوری اطلاعات،فخری سرپرست مخابرات و باغیانی سرپرست مرکز کامپیوتر دیدار و گفتگو کرد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن ضمن تشکر از تلاش مدیران مجموعه یادآور شد: مقوله برنامه ریزی و فناوری اطلاعات از یکدیگر جدا هستند.
وی حوزه برنامه ریزی را به معنای واقعی کلمه به عنوان مغز متفکر مجموعه در سازمان ها،بنگاه ها و دولت دانست و گفت: این حوزه باید سیاست ها را تعیین، اهداف را مشخص و مسیر را جهت تحقق و رسیدن به آن در دراز مدت و کوتاه مدت مشخص کند.

رحیمی بافقی با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی اگر مبتنی بر برنامه ریزی نباشد،نابود خواهد شد،افزود: رویکرد ما باید برنامه ریزی راهبردی و اقتصادی باشد.

وی با تاکید بر مشخص کردن سیاست های شرکت برای آینده اظهار داشت: در صورتی این سیاست ها اجرایی خواهد شد که واقع بینانه باشد و معتقدم برنامه ریزی نباید صرفا به کار مهندسی باشد و باید افراد با تجربه در برنامه ریزی را شناسایی کرد و اگر می خواهید حرفتان عملی شود،باید برنامه های کاربردی واقع‌ بینانه تهیه شود.

مدیر عامل هر گونه تحقیق در حوزه برنامه ریزی سبب جلوگیری از ایجاد مشکل یا پشیمانی در آینده عنوان کرد و افزود: باید افق 10 ساله شرکت را دید، به طور مثال برای ورود در بحث تامین آب یا برق شرکت باید برنامه ریزی و توجه کرد که آیا توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری دارد یا نه،باید منابع و مصارف را در 5 سال آینده دید و برای آن برنامه ریزی نمود و این دیدگاه را برای کلان شرکت ها داشت.

وی برنامه اقتصادی و راهبری را 2 بال برنامه ریزی دانست و با بیان اینکه نباید محدود به استاندارد ها شد،گفت: باید برنامه مبتنی بر بودجه باشد. وظیفه معاونت برنامه ریزی است نه برنامه نویسی.
وی بر وجود قسمتی به نام آمار و اطلاعات در حوزه برنامه ریزی بصورت مستقل تاکید کرد و گفت: این امر برای آن است تا خروجی شرکت از یک کانال باشد و تمامی اطلاعات شرکت به این کانال ختم شود..

مدیرعامل شرکت سنگ آهن با اشاره به اینکه در این حوزه باید در کنار دقت،شجاعت و ریسک پذیری نیز وجود داشته باشد،افزود: در بنگاه اقتصادی با حجم بالای گردش مالی و پرسنل باید ریسک پذیری وجود داشته باشد و حوزه برنامه ریزی نمی تواند آنقدر دیوار احتیاط را دور خود بچیند و مانع حرکت خود شود، گاه باید قالب های سنتی را شکست و نوآوری داشت. امروز افراد از نظارت،برنامه ریزی و گزارش فراری هستند و شما باید کاری کنید که شخص خود را به این طرف سوق دهد.

وی به روز بودن پرسنل را یکی از ضرورت های امروز در حوزه برنامه ریزی دانست و یادآور شد: هر کدام از افراد باید در حوزه خود اطلاعات کاملی از برنامه ریزی داشته باشد تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

رحیمی بافقی افزود: برنامه باید ضمانت اجرا نیز داشته باشد و در غیر این صورت هیچ وقت عملی نمی شود،ضمن اینکه در کنار آن تشویق و تنبیه نیز باید وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: بازخورد کار خود را تهیه و آن را ارزیابی کنید و مورد نظرسنجی قرار دهید تا تجزیه و تحلیل در حوزه برنامه ریزی باشد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن در ادامه سخنان خود پیرامون آی تی و مخابرات اظهار داشت: کار مخابرات با حوزه برنامه ریزی متفاوت است و طرح هایی که در این حوزه اجرا می شود باید پیوست پدافند غیر عامل دشتها باشد. یعنی در تمام دستورالعمل ها ملاحضات پدافند غیرعامل مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سطح دسترسی افراد در پورتال شرکت باید مشخص شود و در بنگاه های اقتصادی بزرگ هر فردی به میزان نیاز خود دسترسی به سیستم داشته باشد،تصرریح کرد: مهمترین آسیب مشخص نشدن مرزهاست ،باید در شرکت حیطه بندی باشد تا هر فرد به میزان نیاز اطلاعات دریافت کند،چرا که فراتر از آن آفتی برای شرکت و مبنایی برای فساد های دیگر است.

رحیمی بافقی یادآور شد: در بحث فناوری اطلاعات نرم افزار،سخت افزار،ورودی و خروجی اطلاعات شرکت باید تحت نظارت واحد فناوری اطلاعات باشد.

وی با اشاره به عمده مشکلات این مجموعه در بحث کمبود نیرو،بیان داشت: معتقدم در معاونت برنامه ریزی باید افراد چالاکی حضور داشته باشند که به اندازه ۵ نفر توان و تحرک داشته باشند.

مدیر عامل در پایان سخنان خود از حسن توجه مدیران مجموعه برنامه ریزی تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: قریب به اتفاق در تمام کارگروه ها معاون برنامه ریزی یا یکی از مدیران زیرمجموعه حضور دارند و این نشان از اهمیت واحد برنامه ریزی دارد.

در ابتدای این نشست محمد جواد رنجبر معاون برنامه ریزی گزارشی از عملکرد واحد برنامه ریزی ارائه کرد.

رنجبر با بیان اینکه برنامه ریزی در کل کشور مظلوم است و از آنجا که باید بیشتر اطلاعات را از بیرون دریافت کنیم با مشکلاتی مواجه هستیم،گفت: با وجود مشکلات اما کار را آغاز کرده و چند استاندارد بهداشت و ایمنی را به استاندارهای کیفیت اضافه کردیم و در کنار آن پیاده سازی بخش های مختلف مدیریت دانش،استراتژی،ریسک پذیری و تغییر را شروع نموده که در حال انجام است.

وی در بحث دیگر سخنان خود به مدیریت برنامه ریزی، اقتصادی و بودجه اشاره کرد و یادآور شد: در این زمینه تهیه گزارش،انجام محاسبات اقتصادی و نیز بحث بودجه را در دستور کار داریم که طی این سال ها هیچ برنامه منسجمی برای بودجه وجود نداشته و ارکان آن مدام در حال تغییر بوده است، اما امسال با تشکیل کمیته بودجه بصورت منظم این بحث دنبال می شود.

معاون برنامه ریزی کشور در ادامه افزود: در کنار بحث پروژهایی چون گندله سازی و فاضلاب شهری را داریم که کارشناسانی دارند و گزارشاتی در اختیار ما قرار می دهند اما در خصوص تغییر نرخ ارز می طلبد تا محاسبات به روز شود،که با انجام این کار فید بکی باید به ما داده شود که متاسفانه این امر صورت نمی گیرد و ما خود آن را دریافت کرده و در اعداد و ارقام لحاظ می کنیم.

وی پیرامون بخش آی تی که شامل 2 بخش کامپیوتر و مخابرات است، انتظارات این مجموعه را بیشتر عنوان کرد که همواره احساس کمبود در آن مشهود است و اظهار داشت: ما در بحث تولید نرم افزار و یا تهیه آن و نیز کمبود نیرو در این خصوص مواجه هستیم که نیازمند مساعدت و توجه مدیرعامل می باشد.

منبع:مرکز اطلاع رسانی شرکت

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده