رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
  • کد خبر : ۶۷۳۷۲
  • چاپ خبر : ساخت باغ گیاهان دارویی در آبشار بافق پیش بینی شد

ساخت باغ گیاهان دارویی در آبشار بافق پیش بینی شد

شهردار بافق گفت: نخستین باغ پرورش و تولید گیاهان دارویی با رویکرد ایجاد موزه زنده گیاهی به مساحت 2 هکتار در تفرجگاه آبشار این شهر پیش بینی و ساخته می شود. به گزارش آفتاب بافق؛ سید علی نوروز زاده امروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه احداث این مجموعه از قبل پیش‌بینی شد، افزود: […]

شهردار بافق گفت: نخستین باغ پرورش و تولید گیاهان دارویی با رویکرد ایجاد موزه زنده گیاهی به مساحت 2 هکتار در تفرجگاه آبشار این شهر پیش بینی و ساخته می شود.

به گزارش آفتاب بافق؛ سید علی نوروز زاده امروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه احداث این مجموعه از قبل پیش‌بینی شد، افزود: زمین مساعد، تعویض و به‌کارگیری خاک زراعی، تأمین زیرساخت برق، آب برای کاشت، راه دسترسی ،خزانه پرورش نشاء و… ازجمله اقدامات اولیه است که در آن بیش از ۱۰ گونه گیاه دارویی پرورش داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است بحث استفاده از گیاهان باارزش دارویی در مجموعه آبشار بافق مطرح است عنوان کرد: با اقلیم آب و هوایی منطقه می‌توان گیاه بابونه، اسطوخودوس ، رزماری، عناب، نعناع فلفلی، بادرنجبوبه، مریم گلی و… را پرورش داد تا دست مایه تحقیق و پژوهش نیز قرار گیرد.

نوروز زاده اضافه کرد: بحث پیوست‌های اقتصادی و تحقیقاتی در فضای سبز موضوعی است که می‌تواند به پایداری به این فضای هدف‌دار و اقتصادی بودن آن کمک کند.

این مسئول با اشاره به انتخاب مرکزی برای تحقیقات گیاهان دارویی از طریق پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی یزد تصریح کرد: در این مجموعه می‌توان کلکسیونی از گیاهان دارویی ارزشمند مناطق بیابانی را تولید و به بازار مصرف عرضه کرد. وی ضمن قدردانی از حمایت مجموعه فرمانداری خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های مداوم، بازدیدها، بررسی نظر و استانداردهای لازم، ۳۵ نقطه برای این کار در استان یزد در کانون توجه قرار گرفت که نهایتاً تفرجگاه آبشار، به‌عنوان مرکز طب سنتی و باغ گیاهان دارویی برگزیده شد.

شهردار بافق با اشاره به هدف از گسترش و توسعه کاشت گیاهان دارویی در این شهر و منازل مردم عنوان کرد: قطعاً این طرح در پایداری فضای سبز و مبلمان شهری و ایجاد مشاغل خانگی تأثیرگذار خواهد بود. وی به ظرفیت‌های گل و گیاه دارویی و برداشت در بازه زمانی طولانی،کم آبخواه بودن گیاهان دارویی، سازگاری با شوری و اقلیم گرم و خشک،و پایداری و سودآوری آن نیز اشاره کرد.

به گفته نوروز زاده اعتبار لازم برای تأمین زیرساخت‌های فضای سبز، نهالستان، افزایش قدرت شبکه برق، خاک‌برداری به عمق لازم و تأمین خاک زراعی مناسب اختصاص یافت. شهردار بافق به اعتبار موردنیاز و زمان شروع احداث باغ گیاهان دارویی اشاره‌ای نکرد و درعین‌حال گفت: از این بابت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی به اهمیت موضوع در رابطه با ایجاد مرکز طب سنتی، تولید عرق گیاهی ، عصاره گیاهی و فرآورده‌های گیاهان دارویی، عرضه و فروش و احداث مرکز تحقیقات علمی پرورش و خدمات‌دهی به شهرهای استان یزد و کرمان و انتقال دانش و تجربه اشاره کرد.

وی افزود: کم آبخواه بودن گیاهان دارویی، ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی و فراهم‌سازی زمینه اشتغال خانگی، شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل محقق می‌سازد.

به گفته نوروز زاده در این فرآیند، دانشگاه یزد وارد خواهد شد و بودن این نهاد در کنار شهرداری اتفاق بسیار خوبی را رقم خواهد زد، طوری که در آینده نزدیک تلفیقی از علم و عمل را شاهد خواهیم بود.

وی به استفاده از توان علمی و دانش اساتید در منطقه را متذکر و یادآور شد: پیوند بین دانشگاه و صنعت در تضمین این طرح اثربخش خواهد بود.

شهردار بافق در خصوص کشت زعفران به‌عنوان گیاه کم آبخواه هم گفت: این مبحث نیاز به بررسی بیشتر دارد اما گستره گیاهان دارویی به‌قدری بالا است که جای هیچ‌گونه نگرانی بابت تنوع اجرای این طرح باقی نمی‌ماند.

این مسئول تصریح کرد: با احداث باغ ایرانی و حمام سنتی چرخه نیاز به گیاهان دارویی تکمیل می‌شود چراکه می‌توان از آن در راستای طب سنتی و احیا فرهنگ مصرف گیاهان دارویی استفاده کرد.

نوروز زاده به مبحث گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: یکی از حلقه‌های گردشگری بازدید و تحقیق در مورد گیاهان دارویی است که می‌تواند توجه گردشگران را از اقصی نقاط ایران و جهان به بافق جذب کند.

مجموعه پارک آبشار بافق در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار پیش‌بینی‌شده که در ۲ مرحله حدود ۶۰ هکتار آن آماده و بقیه در حال طراحی است.

منبع: خبرنگار ایرنا

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده