رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
  • کد خبر : ۷۴۷۵۹
  • چاپ خبر : پرداخت به موقع عوارض قانونی و آگاهی بخشی رسانه از عملکرد اجتماعی معادن لازمه رشد و پیشرفت بافق است
صباغیان در نشست مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بافق:

پرداخت به موقع عوارض قانونی و آگاهی بخشی رسانه از عملکرد اجتماعی معادن لازمه رشد و پیشرفت بافق است

محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق در بیست و چهارمین نشست مجمع اندیشی توسعه شهرستان بافق گفت: تلاش برای پرداخت به موقع عوارض قانونی معادن و آگاهی بخشی اصحاب رسانه از ایفای نقش معادن در قبال مسئولیت های اجتماعی آنها لازمه رشد و پیشرفت شهرستان بافق در ابعاد مختلف است. به گزارش آفتاب بافق؛ بیست […]

محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق در بیست و چهارمین نشست مجمع اندیشی توسعه شهرستان بافق گفت: تلاش برای پرداخت به موقع عوارض قانونی معادن و آگاهی بخشی اصحاب رسانه از ایفای نقش معادن در قبال مسئولیت های اجتماعی آنها لازمه رشد و پیشرفت شهرستان بافق در ابعاد مختلف است.

به گزارش آفتاب بافق؛ بیست و چهارمین نشست مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بافق با موضوع “بررسی میزان 2 درصد فروش معادن جهت آبادانی شهرستان و تعیین چشم انداز آینده” صبح امروز با حضور مسعود عظیمی نیا معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار یزد،امام جمعه بافق، فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، معاون فنی مجتمع فلات مرکزی، اعضای شورای اسلامی شهرستان و برخی از مسئولین و روسای ادارات شهرستان بافق و اعضای مجمع هم اندیشی در سالن اجتماعات آیت الله شیخ محمد تقی بافقی فرمانداری برگزار شد.

محمد رضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراز و فرودهای معادن بافق در پرداخت عوارض چهارصد گفت: 4 درصد عوارض شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در سال 68 از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تنفیذ و از سوی نماینده ایشان در سال 69 به شهرداری بافق ابلاغ شده است و پس از تصویب قانون تجمیع عوارض 2درصد شده است که پس از تخصیص قانون ارزش افزوده و با پیگیری های انجام شده از سوی دیوان محاسبات پرداخت این عوارض برای درآمد حاصل از فروش تمامی معادن دولتی و خصوصی شهرستان بافق ابلاغ شده است.

وی به آگاهی و اطلاع مردم برای پیگیری و دریافت حقوق قانونی خود در زمینه عوارض معادن اشاره و تاکید کرد: برخی از مشکلات به دلیل آگاهی نداشتن و ندانستن حق و حقوق مردم بوجود می آید که می بایست  رسانه ها و مطبوعات بصورت منظم و مستند میزان عوارض معادن و عملکرد آنها را در پرداخت به موقع به آگاهی و اطلاع مردم برسانند.

محمد رضا صباغیان به تاراج سرمایه های معدنی و منابع آبی در برخی از مناطق شهرستان بافق و حوزه انتخابیه اشاره کرد و افزود: برخی از  صاحبان معادن خصوصی سنگ های تزئینی و مواد معدنی را استخراج و بارگیری می نمایند و علاوه بر آسیب به طبیعت و محیط زندگی مردم هیچگونه عوارضی را پرداخت نمی نمایند.

وی به لزوم هوشیاری و دقت نظر مسئولین و مردم تاکید کرد و گفت: بهره بردار معدن کوشک مواد معدنی را از بافق می برد و منابع آبی را مصرف میکند، ولی حاضر نیست حتی یک آبسردکن برای اهالی روستا بسازد.

محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق و بهاباد با بیان اینکه در منطقه درند در اثر فعالیت معدنی آسیب شدیدی به محیط زیست وارد شده است اظهار داشت: از طرف دیگر می بایست در راستای اقتصاد مقاومتی به صاحبان معادن نیز توجه کافی را نمود که با رعایت موارد قانونی و پرداخت عوارض بتوانند با حفظ سطح اشتغال و تولید مقاومتی فعالیت داشته باشند.

در ادامه مسعود عظیمی نیا معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به زیربنایی بودن فعالیت معادن و صنایع در چرخه اقتصاد مقاومتی کشور گفت: نباید کاری کنیم که جلوی پیشرفت و توسعه بخش معادن گرفته شود.

وی تاکید کرد: میتوان با استفاده دانش و فنآوری امروزی به گونه ای از معادن و سرمایه های معدنی استخراج نمود که چهره طبیعت تغییرات زیادی را نداشته باشد و کمترین آسیب به منطقه و زیست بوم محلی وارد شود.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری یزد با تمجید از مجمع هم اندیشی بافق گفت: با بررسی تخصصی موضوعات و حضور صاحبنظران آگاه و کاردان میتوان مدل مجمع هم اندیشی توسعه بافق بعنوان الگوی شاخص و مردمی در سطح کشور معرفی شود.

محمد زاده رحمانی فرماندار بافق نیز در ادامه این نشست گفت: می بایست مسئولیت اجتماعی معادن در بخش خصوصی و دولتی به جدّ پیگیری شود و به دنبال منابع پایدار برای درآمد شهرستان باشیم.

زاده رحمانی به برنامه ریزی برای قطع وابستگی مالی ادارات بافق به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بیان بریدن ناف اقتصادی سازمانها به بودجه سنگ آهن اشاره و تاکید کرد: مدیران ادارات بافق می بایست درصدد جذب و تخصیص اعتبارات بیشتر از طریق ادارات کل باشند که خوشبختانه در این زمینه رشد قابل توجه ای داشته ایم.

فرماندار بافق با بیان عملکرد بهتر مجتمع فلات مرکزی در سال جاری در مقایسه با شرکت سنگ آهن مرکزی بافق اظهار داشت: در پایان سال جاری و چند روز اخیر شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در بحث پرداخت عوارض اقدام قابل توجه ای را به انجام رسانید که شایسته تقدیر و سپاسگزاری از رضا فلاح مبارکه می باشد.

حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه بافق نیز با اشاره به حضور انگشت شمار مدیران معادن در نشست مجمع هم اندیشی افزود: مدیران معادن زیادی در بافق هستند و می بایست عدم حضور آنها در جلسات مجمع بررسی و بازخواست نمود.

امام جمعه بافق با ذکر خاطره ای از معدن سرب و روی کوشک افزود: عوارض این معدن به روی انسان و محیط عیانست و چنانچه معادنی عوارض خود را پرداخت نمی نمایند دستگاه های نظارتی و قضایی به این قضیه وارد شوند.

سپس محمد رنجبر رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق به اتمام پروانه بهره برداری شرکت سنگ زاگرس در معدن مرمریت بیشه در تا خرداد سال 98 اشاره و تاکید کرد: این شرکت علیرغم پیگیریها و مکاتبات زیاد پاسخگوی عملکرد خود در رابطه با پرداخت عوارض و آسیب به محیط زیست منطقه بیشه در نمی باشد و شورای معادن استان می بایست با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی در صدد جبران خسارات وارده و عدم تمدید پروانه بهره برداری از این منطقه بکر و دست نخورده باشد که متاسفانه امروز به این وضعیت اسفبار رسیده است.

در پایان نشست مجمع اندیشی توسعه بافق رضا فلاح با بیان مشکلات و سختی های کار معادن  در شرایط کنونی و تحریم های ظالمانه و فروش سنگ برای پرداخت ماهیانه 40 میلیارد تومان حقوق و دستمزد 6 هزار پرسنل اظهار داشت: برخی می گویند معدنکاران به راحتی معدن را استخراج و سنگ آن را می فروشند در حالیکه واقعیت امر چنین نیست.

سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به مساعدت های این شرکت در موضوعات عمرانی و بهسازی فضای شهری و مبلمان اداری بافق اشاره کرد و افزود: با شروع فعالیت گندله در سال 98 میزان ریالی عوارض سنگ آهن به شهرداری بافق افزایش قابل توجهی می یابد و جبران گذشته ها را خواهد نمود.

رضا فلاح مبارکه با اعلام آمادگی برای پرداخت عوارض تاکید نمود و اظهار داشت: علیرغم بدهی شرکت سنگ آهن مرکزی این آمادگی این وجود دارد که پس از بهره برداری گندله تمامی عوارض قانونی و مصرّح در ضوابط و آئین نامه ها بطور کمال و تمام پرداخت شود.

گفتنی است در نشست امروز مجمع هم اندیشی پس از بحث و بررسی و اعلام نظرات کارشناسی اعضا مقرر شد برای برنامه ریزی و چگونگی دریافت عوارض 2 درصد از معادن خصوصی و دولتی جلسه ای با حضور کارشناسان و افراد حقوقدان در معاونت هماهنگی و اقتصادی استانداری یزد برگزار و در رابطه با چگونگی فعالیت بهره برداران از معادن خصوصی و تامین امنیت سرمایه گذاری تصمیم گیری شود.

شایان ذکر است؛ در بیست و چهارمین نشست مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بافق مدیرانی از معادن کائولن و آرتین و مجتمع فلات مرکزی ایران حضور داشتند.

عکس: م.تقی زاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده