رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
  • کد خبر : ۷۸۷۳۵
  • چاپ خبر : برگزاری همایش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق + تصاویر

برگزاری همایش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق + تصاویر

همایشی طرح بسیج ملی پیشگیری و کنترل فشار خون بالا صبح امروز از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق باهمکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان ویژه مدیران،معاونین و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت برگزار شد. به گزارش آفتاب بافق؛ طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه با هدف کاهش مصرف نمک […]

همایشی طرح بسیج ملی پیشگیری و کنترل فشار خون بالا صبح امروز از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق باهمکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان ویژه مدیران،معاونین و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت برگزار شد.

به گزارش آفتاب بافق؛ طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه با هدف کاهش مصرف نمک روزانه مردم به میزان حداقل ۵۰ درصد، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه جات به میزان ۲۵ درصد بیش از وضعیت کنونی، کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا آغاز شد

در این راستا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق باهمکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقدام به برگزاری همایشی تحت عنوان پیشگیری و کنترل فشار خون بالا با دعوت از اساتید و مدرسین توانا  محمود میرترابی متخصص بیماری های داخلی، عباسی بافقی آسیب شناسی و حرکات اصلاحی ورزشی، میراللهی کارشناس آموزش سلامت و توکلی کارشناس تغذیه ویژه معاونین، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت برگزار نمود.

  هدف از این همایش شناسایی موارد فشارخون بالا و شروع مراقبت‌های استاندارد و مبتنی بر دستورالعمل‌های کشوری است تا گامی موثر برای کنترل این تهدید سلامت برداشته شد.

 میرترابی متخصص بیماری های داخلی با بیان لاینکه شرایط تاریخی در دهه‌های اخیر موجب تغییرات گسترده در شیوه زندگی مردم مانند رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک به عنوان بزرگترین عامل ایجاد پرفشاری خون شده است ،افزود:  در ایران مصرف نمک دو تا سه برابر بیش از حداکثر میزان مجاز است و بدنبال آن کم تحرکی و اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس‌ های فردی و اجتماعی و …از عوامل اصلی خطر بروز فشارخون بالا به شمار می‌آیند.

وی کلید اصلی مبارزه با فشار خون را در مدیریت همین عوامل خطر نهفته دانست و گفت: رعایت صحیح و کنترل این عوامل از سوی آحاد جامعه بیشترین کمک را در کاهش موارد ابتلا به این بیماری مهلک را فراهم می‌کند. .

میرترابی اظهار داشت: بر همین اساس وزارت بهداشت همزمان با روز جهانی فشارخون،طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» را در اولویت برنامه های بهداشتی سال ۱۳۹۸ قرار داده است که این بسیج ملی چند هدف را دنبال می‌کند. که شامل افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه درباره فشار خون بالا، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین شده جهت اندازه‌گیری فشارخون و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون، کاهش مصرف نمک روزانه مردم به حداقل ۵۰ درصد با اطلاع‌ رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی، کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا، رعایت و کنترل دقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذار بر این موضوع اعلام شده است.

شایان ذکر است؛ این برنامه از ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با روز جهانی فشارخون آغاز و تا ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت. در قالب این برنامه تمام ارکان مدیریتی، پشتیبانی و فنی وزارت بهداشت و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیز سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با سلامت، بسیج شده اند تا با اندازه‌گیری فشارخون افراد ۳۰ سال به بالا اعم از ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، زنان باردار در همه گروه های سنی و بیماران کلیوی در همه گروه های سنی، جمع آوری و ثبت داده‌های مورد نیاز، مرحله اول را برای طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل فشارخون ایرانیان طی کنند.

می‌توان امیدوار بود که با طراحی و اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، گروه‌های هدف مورد نظر، درباره فشارخون بالا حساس شوند و با مراجعه به مراکز تعیین شده، از وضعیت فشارخون خود اطلاع پیداکنند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده