رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر : ۸۰۳۳۹
  • چاپ خبر : از جشنواره ملی زردآلو تا مهمان نوازی فرماندار شهرستان ابرکوه +تصاویر
سفرنامه؛

از جشنواره ملی زردآلو تا مهمان نوازی فرماندار شهرستان ابرکوه +تصاویر

آفتاب بافق؛ صبح روز چهارشنبه 22 خرداد بود که در پیج شخصی فرماندار ابرکوه تیزر تبلیغاتی نخستین جشنواره ملی زردآلو را دیدم. محمد کاظمی نسب که اکنون فرماندار ابرکوه است را از سالیان دور می شناختم، زمانی با یکدیگر در یک کلاس درس مشغول تحصیل بودیم. با یک تماس جویای احوالش شدم و در خصوص […]

آفتاب بافق؛ صبح روز چهارشنبه 22 خرداد بود که در پیج شخصی فرماندار ابرکوه تیزر تبلیغاتی نخستین جشنواره ملی زردآلو را دیدم.

محمد کاظمی نسب که اکنون فرماندار ابرکوه است را از سالیان دور می شناختم، زمانی با یکدیگر در یک کلاس درس مشغول تحصیل بودیم. با یک تماس جویای احوالش شدم و در خصوص برگزاری این جشنواره سوالاتی کردم و او نیز مرا به حضور در مراسم دعوت کرد.

عصر آن روز به همراه خانواده عازم شهرستان ابرکوه شدم. هنگام نماز مغرب و عشا بود که به دهستان فراغه ،قطب تولید زردآلو در کشور و محل برگزاری این جشنواره رسیدیم. پس از سالیان دور محمد کاظمی نسب دوست قدیمی و فرماندار کنونی ابرکوه که فردی  متشخص، باسواد و توانمند است را دیدار کردم. بعد از خوش آمد گویی و احوالپرسی و استقبال صمیمانه از من و خانواده ام، دعوت نمود تا پس از خواندن نماز به محل برگزاری جشنواره برویم، از آنجا که این برنامه به صورت مستقیم از شبکه تابان یزد پخش می شد و او نیز سخنران مراسم بود،کمی زودتر از ما جدا شد.

پس از خواندن نماز به همراه خانواده ام به سمت محل برگزاری جشنواره راه افتادیم. حضور مسئولان کشوری، استانی و گردشگران و میهمانان داخلی و خارجی و همراه با برپايی تور برداشت زردآلو که به این مناسبت برگزار می شد.

 در این مراسم که با استقبال پرشور کشاورزان و مردم شهرستان و دیگر نقاط استان همراه بود، از تمبر پستی جشنواره زردآلوی فراغه رونمایی و به تعداد تمبرهای کشور افزوده شد.

این جشنواره در سه بخش همراه با برنامه های زیبا و متنوع برگزار شد و هدف برند‌سازی و معرفی زردآلوی مرغوب و منحصربه ‌فرد ابرکوه به ويژه منطقه فراغه بود.

پس از پایان جشنواره که با تلاش فرمانداری، جهاد کشاورزی و دیگر عوامل سختکوش این شهرستان برگزار شد،شب را در ابرکوه برای دیدن باغات زردآلوی روستای مراغه و گشت و گذار در این شهر کهن و قدیمی سپری کردیم.

با طلوع خورشید و پس از صرف صبحانه عازم روستای فراغه شدیم،دیدن باغات زیبا و مملو از زردآلو این میوه طلایی که از نظر طعم ،کیفیت وپیش رسی مقام اول را در کشور دارد و علاوه بر داخل کشور به کشورهای خلیج فارس و حوزه قفقاز هم صادر می شود،چشم هر بیننده ای را به وجد می آورد.

در تماسی که با فرماندار ابرکوه داشتم،اظهار داشت که چند جلسه دارم و ما را دعوت به گشت و گذار در روستای فراغه کرد تا خود به ما ملحق شود.

به سراغ یکی از باغات رفتم که متعلق به 4 برادر بود و تمام میوه های زردآلوی خود را به  فردی با نام تقی نوروزی از قم فروحته بودند.

وی در گفتگوی کوتاه با من از سخت کوشی کشاورزان و موفقیت در تولید این میوه طلایی خوش آب و رنگ کشور گفت و بیان کرد: از کودکی به باغداری و کشاورزی علاقمندم و این امر ریشه خانوادگی دارد و امروز برای اینکه کمکی در بهره برداری از این باغات کرده باشم در دهستان فراغه حضور دارم و برداشت از چند باغ قیصی را انجام خواهیم داد.

نوروزی با بیان اینکه هیچ نیاز مالی برای انجام این کار ندارد و تنها به دلیل علاقمند بودن خود و کمک به کشاورزان و باغداران در هر کجای کشور به جهت برداشت محصول حضور خواهد یافت،افزود: ممکن است در این کار با ضرر و زیان زیادی مواجه شویم مانند امسال که به علت وضعیت آب و هوای کشور آن تناژ لازم از باغات بدست نیامد اما برای آنچه هست خدا را شاکریم.

وی با اشاره به این موضوع که در فصول سال به مناطق مختلف کشور برای برداشت محصولاتی چون کیوی آستارا،انار نیریز،زردآلوی ابرکوه و… سفر می کند،اظهار کرد: این سفرها لذت بسیاری دارد و خاطرات خوبی را برایم رقم می زند و تلاش می کنم از من نیز خاطره ای خوش برای کشاورزان و مردم به یادگار بماند.

گفتنی است، بیش از 100 نفر در دهستان مراغه حاصل تلاش و دسترنج خود از محصولات باغی را به نوروزی می فروشند و همه کارگران و کشاورزان نیز از وی راضی هستند.

نوروزی بزرگترین آرزوی خود را داشتن آرامش عنوان کرد که به آن رسیده است.

پس از گشت و گذار در باغات میوه فراغه با تماس فرماندار عازم ابرکوه شدیم و با خانواده وی از سرو کهنسال و باشکوه ابرکوه که شهرتی بسیار دارد و در فهرست پیرترین درختان ایران نیز جای گرفته است،دیدن کردیم.گفته می‌شود عمر این درخت بیش از چهارهزار سال است. قدمت سرو ابرکوه به قدری‌ است که در قرن هشت هجری نیز شهرت داشته،به‌ طوری که حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب به این درخت اشاره کرده و می‌نویسد: ” در آن جا (ابرکوه) سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد…” طبیعی‌ است که درختی چنین کهنسال وارد افسانه‌ها شود.

 نکته قابل توجه این گشت و گذارها فرماندار مردمی بود که اهالی ابرکوه با دیدنش به استقبال می آمدند و وی با روی گشاده پذیرای ابراز محبت آنان می شد و به درخواست ها و مشکلات آنان توجه می کرد و با سعه صدر به سخنان و خواسته های آنان گوش می داد.

پس از دیدن سرو چندین هزار ساله ابرکوه مشتاق دیدن خانه آقازاده شدم، چندین خانه‌ی تاریخی در بافت قدیمی ابرکوه وجود دارد که خانه‌ی آقازاده شناخته‌‌شده‌ترین آنها است. قدمت این خانه به دوره‌ی قاجار باز می‌گردد و در محله‌ی دروازه‌ی ابرکوه جای گرفته است. بخش جذاب خانه‌ی آقازاده بادگیر بلند و تماشایی آن است. بادگیری که طرح آن بر اسکناس 2 هزار تومانی نقش بسته است. این خانه مربوط به سید حسین ابرقویی، از ثروتمندان به نام شهر ابرکوه بوده است.

در پایان این سفر که لحظاتی خوش و ماندگار را برایم به ارمغان آورد،از مهمان نوازی بسیار خوب دوست قدیمی و فرماندار مردمی ابرکوه تشکر نمودم و از وی خداحافظی کردم و کوله بار سفرم را به قصد بازگشت به بافق، سرزمین نخل های سر برافراشته و آفتابی که هر روز با طلوع خود گرما بخش زندگی من و مردم پر تلاش،خونگرم،شجاع و غیور این خطه کویری که چون نگینی در کشور می درخشد،بستم.

پایان

عکس: م.تقی زاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده