رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
  • کد خبر : ۸۰۵۷۴
  • چاپ خبر : شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق یکی از واحد های اقتصادی پیشرو در استان / توجه به اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت های داخلی
مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق:

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق یکی از واحد های اقتصادی پیشرو در استان / توجه به اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت های داخلی

رضا فلاح مبارکه جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان یزد با بیان اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق یکی از واحد های اقتصادی پیشرو در استان بوده که در زمینه تولید رشد چشمگیری داشته است،افزود: تکیه بر ظرفیت های داخلی از دیگر مواردی است که شرکت سنگ آهن مرکزی بافق […]

رضا فلاح مبارکه جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان یزد با بیان اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق یکی از واحد های اقتصادی پیشرو در استان بوده که در زمینه تولید رشد چشمگیری داشته است،افزود: تکیه بر ظرفیت های داخلی از دیگر مواردی است که شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن توجه نموده و با تشکیل کمیته های تخصصی و همکاری شرکت های دانش بنیان و انجام طرح های پژوهشی کاربردی،وابستگی به شرکت های خارجی را در حد 90 درصد کاهش داده است.

به گزارش آفتاب بافق؛ جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان یزد عصر امروز با حضور سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری دولت تدبیر و امید به عنوان وزیر معین استان یزد در حوزه اقتصاد مقاومتی، محمدعلی طالبی استاندار یزد و جمعی از مقامات و مدیران واحدهای تولیدی استان در محل استانداری یزد برگزار شد.

در این نشست که مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق نیز حضور داشت، رضا فلاح مبارکه طی سخنرانی به بیان اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور،تاکیدات مقام معظم رهبری و حرکت این شرکت به جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور پرداخت.

 وی با بیان اینکه امروز تلاش دشمنان انقلاب اسلامی برای متوقف کردن روند پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمانی در زمینه اقتصاد است ،گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصاد کشور براساس منویات مقام معظم رهبری تنها راهکار گذر از این شرایط است.

فلاح مبارکه اقتصاد مقاومتی را یکی از راههای اصلی مقاوم سازی بافت و ساختار اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند:(( تکیه بر ظرفیت های داخلی به معنای چشم پوشی بر امکانات دیگر کشورها نیست،بنابراین میتوان گفت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی تفاوت ماهوی دارد،بدین معنا که اقتصاد مقاومتی روندی رو به جلو داشته و در پیشرفت اقتصاد کشور تاثیر مثبت می گذارد. ))

وی تقویت اقتصاد معدنی و معدنکاری را گزینه ای موثر برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی توسط این شرکت عنوان کرد و در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی،اقتصادی است که مفهومی جدید در جهان آورده است، از آنجا که تصمیم های به هنگام،تغییر مکرر مقررات و قوانین و ناامن کردن فضای کسب و کار می تواند جزء ضربه هایی باشد که به اقتصاد مقاومتی وارد می شود، برآن شدیم تا با تقویت اقتصاد معدن و معدنکاری برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی یعنی عدم وابستگی به صادرات نفت در راستای تامین خوراک مجموعه صنعتی معدنی گام برداریم.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با بیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی سیاستی است که اگر به درستی انجام شود اقتصاد را از عقب ماندگی نجات خواهد داد،اظهار داشت:  اقتصاد مقاومتی،اقتصادی درون زا ،برون نگر،عدالت پایه و مردم محور و دانش بنیان است که نسبت به تهدیدات،تغییرات و مخاطرات مقاوم بوده و نه تنها از جریانات ناخواسته منفی کمترین اثر را می پذیرد بلکه می تواند به جریان سازی مثبت، مطابق با منافع ملی اثر بگذارد.

وی رویکرد داخلی در اقتصاد مقاومتی را تشخیص حوزه های فشار و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل فشارها به فرصت دانست و افزود: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی های خارجی کاهش یافته و بر تولید داخلی و تلاش برای خود اتکایی اهتمام ورزید. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و اعلام سیاست های اقتصاد مقاومتی و از آنجایی که در شرایط فعلی کشور نیاز بیشتری به اقتصاد مقاومتی است، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق با سابقه بیش از 50 سال تولید محصولات فولادی و تامین خوراک صنایع فولادی کشور همگام با سایر بنگاه های اقتصادی، سیاست های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و گام های موثری در این راستا برداشته است.

فلاح مبارکه از جمله اقدامات انجام گرفته توسط این شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را به شرح ذیل بیان کرد:

1- ایجاد تحرک و پویایی و بهبود شاخصه های آن از قبیل رشد اقتصادی،تولید و اشتغال و افزایش بهره وری یکی از ویژگی ها و اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد که در این راستا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق یکی از واحد های اقتصادی پیشرو در استان بوده که در زمینه تولید رشد چشمگیری داشته، بطوری که در کارخانه کنستانتره با ظرفیت  3.2 دهم میلیون تن تولید در سال بالغ بر 5 میلیون تن کنستانتره تولید می نماید.

همچنین این شرکت با اشتغال بیش از 6 هزار نفر، عنوان بالاترین اشتغال بنگاه اقتصادی در سطح استان را دارا بوده و در زمینه افزایش بهره وری رشد چشمگیری داشته است و با توسعه طرح های خود نظیر کارخانه گندله سازی،کارخانه آگلومراسیون،کارخانه آهن اسفنجی و نیز حرکت در راستای تکمیل زنجیره فولاد نه تنها باعث افزایش ارزش افزوده محصولات خود شده و از خام فروشی تولیدات جلوگیری می نماید بلکه زمینه اشتغال بیشتر و حفظ اشتغال پایدار را فراهم خواهد کرد .

2-تکیه بر ظرفیت های داخلی از جمله : علمی ،انسانی،مالی و اقلیمی جهت مقاومت در مقابل عوامل تهدیدزا از دیگر مواردی است که شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن توجه نموده و با تشکیل کمیته های تخصصی از افراد متخصص و مبتکر و دانشمند با همکاری شرکت های دانش بنیان و انجام طرح های پژوهشی کاربردی اصلاحات زیادی را انجام داده و وابستگی به قطعات شرکت های خارجی را در حد 90 درصد کاهش داده است.

3-شفاف سازی و ایجاد فضای رقابتی به منظور فساد ستیزی و ایجاد امنیت از مواردی است که شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در جهت جذب سرمایه گذار و امنیت صاحبان سرمایه انجام داده است.

4-صیانت از منابع یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است که با برداشت از معادن به نسبت باطله برداری بالای  انجام گرفته است و این شرکت بالاترین بهره وری را کسب نموده است.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در پایان سخنان خود پیشنهاد نمود معادنی که سنگ آهن آنان بصورت خام فروشی از استان خاج می شود، سنگ آهن خود را در اختیار کارخانجات داخل استان قرار دهند تا با بهره وری بیشتر، ارزش افزوده بیشتری را در داخل استان داشته باشیم.

وی افزود:  سرمایه گذاری های بسیار زیادی در سال های گذشته انجام گرفته که اگر از خام فروشی جلوگیری شود، گام های موثری در راستای اقتصاد مقاومتی و تامین آینده استان نیز برداشته خواهد شد .

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده