رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
  • کد خبر : ۸۰۸۴۰
  • چاپ خبر : 26 نوع سرطان وابسته به مصرف سیگار است / سیگار دروازه ورود به مصرف دیگر مواد مخدر

26 نوع سرطان وابسته به مصرف سیگار است / سیگار دروازه ورود به مصرف دیگر مواد مخدر

  تقوایی در همایش یک روزه دخانیات با بیان اینکه 26 نوع سرطان وابسطه به مصرف سیگار وجود دارد،تصریح کرد: افراد مصرف کننده سیگار خود از ضررهای آن اطلاع دارند و یک پله بالاتر از این افراد مصرف کنندگان قلیان هستند که با هر بار استنشاق دود به داخل ریه های خود معادل 80 نخ […]

 

تقوایی در همایش یک روزه دخانیات با بیان اینکه 26 نوع سرطان وابسطه به مصرف سیگار وجود دارد،تصریح کرد: افراد مصرف کننده سیگار خود از ضررهای آن اطلاع دارند و یک پله بالاتر از این افراد مصرف کنندگان قلیان هستند که با هر بار استنشاق دود به داخل ریه های خود معادل 80 نخ سیگار مصرف نمودند.

 

به گزارش آفتاب بافق؛  هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ 31 ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می شود. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان “اجازه ندهید دخانیات، نفس شما را بگیرد ” اعلام شده است.

25 تا 31 خرداد ماه 98 به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی “اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی”تعیین شده است در همین راستا به همت  شرکت سنگ آهن مرکزی بافق همایش یک روزه  دخانیات با حضور دکتر تقوایی در جهت افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در زمینه ضررها و آسیب های فردی و اجتماعی دخانیات و همچنین روش های اصولی ترک دخانیات برای پرسنل شرکت و شهروندان در سالن آمفی تئاتر آهن شهر برگزار شد.

حبیب حسن زاده مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان این مراسم دکتر تقوایی و آیت اللهی، از مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به جهت موافقت در برگزاری این دوره آموزشی ، واحد  HSE شرکت که فعالانه پیگیر این برنامه بودند و نیز مجموعه روابط عمومی، مدیریت فنی،حراست،معاونت انسانی و دیگر عوامل که مشارکت و تلاش در برگزاری این همایش نمودند،تشکر نمود .

وی با اشاره به نامگذاری آخرین روز از هفته ملی مبارزه با دخانیات به نام ” آموزه های دینی در برابر دخانیات ” گفت:  در آیین دینی ما موارد بسیاری بیان شده است،پیامبر اکرم(ص) می فرماید: (( هیچ کس حق صدمه زدن به خود و دیگران را ندارد.)) و این کلام به موضوع دخانیات نیز مربوط می شود ،فردی که سیگار مصرف می کند نه تنها به خود بلکه به اطرافیان نیز ضرر می رساند.

حسن زاده با بیان اینکه سالیانه 6 میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و 600 هزار نفر نیز به علت استنشاق آن کشته می شوند،تصریح کرد: فردی که سیگار مصرف می کند تنها جان خود را به خطر نمی اندازد بلکه خانواده و فرزندان وی نیز لطمه می بینند. بنابراین حکم عقل و قرآن که در سوره بقره نیز آمده است : (( نباید خودتان را با دستانتان به هلاکت برسانید.)) حکم میکند که انسان از اینگونه مضرات بدور باشد .

سپس دکتر آیت اللهی در سخنانی کوتاه با توجه به اینکه در تقویم جهانی 31 مِی، روز مبارزه با دخانیات و تنباکو نامگذاری شده است،افزود: در ایران 25 تا 31 خرداد ماه به عنوان هفته ملی مبارزه با دخانیات و امسال با شعار عدم استفاده از دخانیات در محیط های عمومی حق شهروندی مردم نامگذاری شده است.

وی اظهار کرد: در همین راستا کشورهای خارجی در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار اتاق هایی را برای مصرف کنندگان سیگار ایجاد نمودند تا حقوق شهروندان حفظ شود.

در ادامه دکتر تقوایی سخنران این مراسم با تاکید بر اینکه همه ما باید الگوی یکدیگر برای اشاعه فرهنگ دوری از دخانیات باشیم و اگر در محلی عمومی فردی به حق دیگران تعرض نمود با تلنگری مصداق امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم،افزود: حق هر شهروندی است که در محل های عمومی چون پارک ها ، اتوبوس ،ادارات و … مصرف دخانیات را در اطراف خود نداشته باشد.

وی با اشاره به کتاب پزشکی ” هاریسون ” و بخش هایی از این کتاب پیرامون دخانیات و مصرف آن و اثرات مواد مخدر بر روی بدن انسان اظهار داشت: در هر نخ سیگار بیش از 4 هزار ماده شیمیایی وجود دارد که با رسیدن آتش به کاغذ سیگار و تنباکو آن ماده شیمیایی را به ماده ای دیگر تبدیل می کند و بخشی از آن به توتون باقیمانده خواهد ماند،قسمتی وارد ریه فرد مصرف کننده  و اطرافیان نیز آن را استنشاق می کنند.

تقوایی افزود: وقتی آتش به مرحله بعد می رسد آن ماده شیمیایی بر روی توتون تبدیل وضع خواهد شد و در واقع شکست حرارتی اتفاق خواهد افتاد که این سبب تغییر ماهیت در هر قسمت خواهد شد.

وی با بیان اینکه 26 نوع سرطان وابسته به مصرف سیگار وجود دارد،تصریح کرد: افراد مصرف کننده سیگار خود از ضررهای آن اطلاع دارند و یک پله بالاتر از این افراد مصرف کنندگان قلیان هستند که با هر بار استنشاق دود به داخل ریه های خود معادل 80 نخ سیگار مصرف نمودند.

این پزشک متخصص با اظهار اینکه متاسفانه قبح مصرف قلیان در جامعه شکسته شده است،گفت:  متاسفانه در خانواده ها به گونه ای است که کودک 2 ساله نیز مصرف کننده قلیان است.

وی با عنوان اینکه آمار نشان می دهد زنان بیشتر از مردان قلیان مصرف می کنند،افزود: ترک سیگار و قلیان از کنار گذاشتن هرویین و تریاک سخت تر است، زیرا نیکوتین داخل سیگار راهی مخصوص به مغز انسان ایجاد می کند و سبب از بین رفتن هورمون های آرامبخش می شود که با تولید نشدن آن فرد را مجبور به مصرف سیگار در زمان عصبانیت می کند و وابستگی بسیار زیادی ایجاد می کند.

تقوایی  سیگار را دروازه ورود به مصرف دیگر مواد مخدر دانست و بیان کرد:  فردی که در یک اتاق سیگار مصرف می کند 34 هزار ماده شیمیایی را وارد بدن خود می کند و  تا 2 ساعت بعد آن هر فردی وارد آن محل شود مواد شیمیایی وارد بدن وی شده و همانند فردی است که سیگار مصرف کرده است.

وی با اعلام اینکه 58 درصد افراد سیگاری، پدران آنان نیز مصرف کننده بودند،گفت:  فرد مصرف کننده اعم از سیگار،قلیان و دیگر مواد مخدر مستقیم به فرزند خود مصرف آن را یاد می دهد و نباید دیگران را ملامت کند.

این پزشک امیدوار شد اقدامات انجام گرفته در جامعه و کلینیک های ترک دخانیات و مواد مخدر خود سبب فرهنگ سازی برای آگاهی از ضررهای مصرف دخانیات و آسیب های آن به خانواده و اطرافیان شود تا جلوگیری از استفاده آن کند.

تقوایی با بیان اینکه هر فرد عادی تنها از یک سوم پایین ریه خود استفاده می کند،اظهار داشت: دود سیگار،قلیان و دیگر مواد مخدر به تدریج لایه لایه ریه انسان را از بین خواهد برد که باعث از دست دادن یک سوم پایین ریه می شود و فرد از یک سوم بالاتر استفاده می کند و با مشکل تنگی نفس در حین فعالیت ها مواجه می شود.

وی تصریح کرد: 15 سال طول می کشد تا بافت ریه فرد سیگاری با ترک آن بازسازی شود اما این عمل به تدریج صورت می گیرد و به مرور زمان وضعیت فرد بهبود پیدا می کند. 20 درصد افراد سیگاری به فکر ترک سیگار نیستند و 40 درصد نیز از ترک آن هراس دارند و 40 درصد باقیمانده خواهان ترک هستند و بدنبال راهکار می باشند.

تقوایی  ترک موفق سیگار را بالای یکسال عنوان کرد و گفت: بیشترین آمار عود سیگار همان ماه چند روز اول است که فرد تصمیم فوری برای ترک آن می گیرد و بعد یک هفته خواهان مصرف یک نخ سیگار می باشد که منجر به مصرف دوباره می شود.

وی با بیان اینکه 40 درصد ترک موفق در کلینیک داشته ایم و این آمار خوبی است،یادآور شد:  راهکارها، تکنیک ها و همراهی مشاوران با فرد مصرف کننده سبب موفقیت در ترک سیگار می شود.

این پزشک متخصص با اظهار تاسف از اینکه 50 درصد سیگار بصورت قاچاق وارد کشور می شود،گفت: متاسفانه دولت در این زمینه علیرغم پیگیری های وزارت بهداشت ، برای جلوگیری از قاچاق خود اقدام به تولید سیگار در کشور کرده و به عقیده من اگر مالیات سیگار را افزایش داد، مانع از مصرف آن می شود. افزایش 10 درصدی قیمت سیگار 7 درصد ترک سیگار را بالا خواهد برد.

تقوایی در پایان سخنان خود بیان کرد: به فرزندان خود ” نه گفتن ” را بیاموزید و به مصرف کنندگان سیگار تلنگر بزنید تا این فرهنگ اشاعه یابد و فرزندان ما در دام دخانیات و آسیب های آن نیفتند.

وی امیدوار شد روزی برسد که جامعه ما عاری از دخانیات باشد و همه افراد در صحت و سلامت زندگی کنند.

 

گفتنی است؛ فعالیت ها و اقدامات بسیاری برای افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم انجام می گیرد.سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است تا بر پررنگ شدن تاثیرات مرگبار و خطرناک مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود این محصولات که برای بسیاری ناشناخته است و جلوگیری از مصرف و آسیب های آن به هر شکل تاکید شود.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده