رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
  • کد خبر : ۸۵۹۷۰
  • چاپ خبر : نخستین جشنواره استانی خرما به میزبانی بافق برگزار شد + تصاویر

نخستین جشنواره استانی خرما به میزبانی بافق برگزار شد + تصاویر

 نخستین جشنواره استانی خرما با هدف معرفی پتانسیل ها و خرمای بافق امشب با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان در پارک تفریحی آهنشهر برگزار شد. به گزارش آفتاب بافق؛ جشنواره استانی خرما در شهرستان بافق با حضور طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، […]

 نخستین جشنواره استانی خرما با هدف معرفی پتانسیل ها و خرمای بافق امشب با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان در پارک تفریحی آهنشهر برگزار شد.

به گزارش آفتاب بافق؛ جشنواره استانی خرما در شهرستان بافق با حضور طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان،امام جمعه و فرماندار بافق و جمعی دیگر از مسئولان استان،شهرستان و نخل کاران و کشاورزان در پارک تفریحی آهنشهر برگزار شد.

محمد زاده رحمانی فرماندار بافق در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمدگویی به مسئولان حاضر،در بحث صنعت کشاورزی و نخیلات آن با بیان اینکه بافق به سمتی می رود تا در آینده تبدیل به قطب تولید خرما و فرآورده های آن شود،افزود: امروز در بافق بهترین نوع خرما از جمله کبکاب و پیارم تولید می شود و امیدواریم این جشنواره نقطه عطفی برای اصلاح باغات خرما،افزایش تولید این محصول و فرآوری آن باشد.

محمد رضا صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت های ویژه و استثنایی این شهرستان در بحث های متعدد،با بیان اینکه بافق مرکز تقاطع ریلی کشور است،گفت: از جمله پتانسیل های بافق در صنعت کشاورزی،تولید خرما است و اگر از این ظرفیت با تدبیر استفاده شود نه تنها شهرستان که استان را نیز ملی خواهد کرد.

وی به تلاش مضاعف برای رشد و توسعه منطقه تاکید کرد و افزود: صنعت کشاورزی از ظرفیت های شهرستان بافق است و علیرغم مشکلات آب که در کشور وجود دارد باید با برنامه ریزی در این زمینه عمل کرد تا نتایج بهتر حاصل شود.

صباغیان نگاه ویژه مردم شهرستان به خرما را نشان دهنده موثر بودن این پتانسیل دانست و اظهار کرد: امیدواریم با رفع مشکلات کشاورزان و نخل کاران،همزمان با برداشت خرما، فرآوری این محصول نیز انجام گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید متکی به معادن بود زیرا روزی پایان خواهد یافت و باید از ظرفیت های شهرستان در جهت افزایش تولید و ارزش افزوده استفاده کرد.

همچنین طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ضمن اظهار خرسندی از حضور خود در بافق گفت: تغییرات انجام گرفته در بحث کشاورزی بافق از همت مردم آن است و امیدواریم با تلاش و همکاری مسئولان بتوانیم آنچه در خور شأن مردمان این خطه است،انجام دهیم.

وی سطح زیر کشت خرما در ایران را 250 هزار هکتار اعلام کرد و افزود:  از این میزان 30 الی 40 هزار هکتار نهال و 215 هزار هکتار آن خرما برداشت می شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه بعد از کشور عراق جایگاه دوم را به لحاظ سطح زیر کشت خرما داریم،اظهار کرد: از نظر تولید نیز بعد از کشور مصر هستیم و بیش از 6 تن خرما تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه 2 هزار هکتار از نخلستان ها در استان یزد که 8 هزار تن خرما از آنان بدست می آید،عنوان کرد: 85 درصد خرما از نخلستان های بافق است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، راه اندازی زنجیره خرما را ایده ای خوب برای شهرستان دانست که سبب ایجاد ارزش افزوده می کند و بیان کرد: در بحث ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی و تکمیلی تسهیلاتی وجود دارد و می توان به همت کشاورزان با اصلاح باغات و کشت ارقام جدید خرما ارزش افزوده در شهرستان ایجاد کرد.

در پایان این مراسم از نخل کاران و کشاورزان نمونه شهرستان با حضور مسئولان تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است؛ مراسم خرما کشون، برپایی 15 غرفه نمایشگاه از صنایع دستی محصولات خرما و غرفه توانمندی های روستاییان از دیگر برنامه های انجام گرفته بود.

خبر: ن.رادمنش

عکس: عبدالله تقی زاده 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده