رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
  • کد خبر : ۶۷۶۶۰
  • چاپ خبر : آیا می دانید با کودکان بیش فعال چگونه باید رفتار کرد؟

آیا می دانید با کودکان بیش فعال چگونه باید رفتار کرد؟

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناس ارشد روان شناسی آفتاب بافق؛ اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات کودکان در سنین مدرسه می باشد. بچه های دچار بیش فعالی مدام در حال حرکت و پرحرفی هستند و نمی توانند آرام و درحال نشسته بازی کنند و ماندن در یک وضع ثابت برای شان سخت است این کودکان […]

به قلم: معصومه عبداللهی،کارشناس ارشد روان شناسی

آفتاب بافق؛ اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات کودکان در سنین مدرسه می باشد. بچه های دچار بیش فعالی مدام در حال حرکت و پرحرفی هستند و نمی توانند آرام و درحال نشسته بازی کنند و ماندن در یک وضع ثابت برای شان سخت است این کودکان تحمل کمی دارند و فعالیت هایشان را نیمه کاره رها می کنند البته هر نوع پرتحرکی و شیطنتی را نمی توان بیش فعالی دانست.

رفتار با چنین کودکانی نیاز به صبر و شکیبایی و آگاهی دارد البته شاید خیلی از والدین که چنین فرزندانی دارند هنوز نمی دانند در برابر رفتار کودک بیش فعال چه عکس العملی نشان دهند. راهکارهای زیر ممکن است در این مورد به شما کمک کند:

– مهمترین چیزی که والدین دارای کودکان بیش فعال باید بدانند این است که کارهای کودک شان از روی عمد نیست. قبول این مسئله بسیاری از کارهای فرزندتان را برای شما راحتتر می کند.

– وسایل با ارزش را از دسترس فرزندتان دور نگه دارید وقتی عینک شما وسیله جالبی برای فرزندتان است آن را دور از دسترس او بگذارید چون او نمی داند که نباید با خیلی از وسایل ضروری بازی کند.

– به هیچ وجه این کودکان را تنبیه نکنید چون لجباز هستند و اگر پرخاشگری ببینند حتما پرخاشگری می کنند در عوض برای کارهای خوب آنها پاداش درنظر بگیرید.

– تا جاییکه می توانید عزت نفس و اعتماد به نفس او را افزایش داده و به او شخصیت بدهید.

– هیچ گاه درباره شیطنت ها , ناآرامی ها و اشتباه های او با کسی صحبت نکنید و یا حداقل نزد او این مسئله را بازگو نکنید.

– در یک زمان فقط یک دستور به فرزندتان بدهید. دادن چندین دستور العمل به فرزندتان باعث می شود گیج و خسته شود و بعد از دادن هر دستور العمل از فرزندتان بخواهید ان را تکرار کند.

– به کودک اجازه دهید انرژی اضافه خود را با انجام بعضی از ورزش های فیزیکی تخلیه کند.

 – تکالیف مدرسه را به طور روزمره مرور کنید و از آموزگار بخواهید کارهای کلاس کودک را برای شما بفرستد. هم چنین زمان مشخصی را برای انجام تکالیف انتخاب کنید به عنوان مثال شنبه ها: ریاضی و فارسی

– به رژیم غذایی کودک بیش فعال اهمیت دهید از مواد غذایی پروتئینی خشکبار (پسته, گردو و فندق ) غذاهای بدون نمک و میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید از قرار دادن چیپس ,نوشابه گاز دار,شکلات,کاکائو و پیتزا در دسترس کودکان خودداری کنید.

– برای خودتان زنگ تفریح ایجاد کنید شما به منظور سوختگیری مجدد به زنگ تفریح نیاز دارید. یعنی زمانی را به همسر خود,دوستانتان یا خودتان اختصاص دهید.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده